tirsdag den 30. juli 2013

Lavendelblåt og sølvfarver

Jeg har sået en del nyt år, bla. honningurt, stregbælg, staudesalvie og spydverbena, som jeg synes klæder hinanden på smukkeste vis. Uden at jeg har planlagt det bevidst, så er farverne endt i en støvet sart lavendelblå farver sammen med det sølvagtige look
Honningurten bliver flittigt besøgt af insekterne
Voksurten har jeg sået i år, og der var succes lige fra starten. Dette er bestemt ikke sidste gang, at jeg sår denne smucksack.
Sølvsnerlen har jeg købt mig til, da jeg sidste år uden held forsøgte at så den. Jeg vil prøve at overvintre den indenfor, for jeg er totalt vild med den. Den bliver bare større og større.
 

12 kommentarer:

  1. Det ser fint ud, nogen gange er man heldige at få sat det helt rigtige sammen, det er du her. Sølvsnerlen ser spændende ud. Jeg har en mark bagved, hvor der er sået honningurt, måske skulle jeg komme til at tage lidt frø :)

    SvarSlet
    Svar
    1. En hel mark med honningurt!! Jeg kan lige forestille hvor kønt det må være. Så må I da også have et mylder af honningbier?

      Slet
    2. Jeg formulerede mig vist forkert, det er ikke min mark, men vi har mange bier. Det er god jordforbedring med honningurt, om det er derfor de har den eller for bierne, ved jeg ikke.

      Slet
    3. Pyt med hvem, som ejer marken, så længe at du har den dejlige udsigt til den. Jeg nyder også markerne omkring mig, i øjeblikket bølger kornmarkerne omkring mig, og i foråret kunne jeg nyde udsigten til den dejligste gule rapsmark, som lige nu bare venter på at blive høstet.

      Slet
  2. Det ser rigtig flot ud. Sølvsnerlen har jeg ikke set før, den ser spændende ud. Har du et latinsk navn på den?

    SvarSlet
    Svar
    1. Når jeg googler på den, så får jeg dette navn: SILVER FALLS Sølvsnerle - EMERALD FALLS DICHONDRA, og jeg mener, at den er fletårig, hvis ellers den overvintrer frostfrit.

      Slet
  3. Virkelig flot ;) sikken frodighed - bare super, lige noget for mig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Og næsten alt på de viste fotos er sået i år, undtagen lavendlerne, så frodigheden kan hurtigt komme:-)

      Slet
  4. Hej Bente.Smukke bede du viser.Kan ikke lade være med at tænke på de små udstillingshaver jeg oplevede i Hampton tideligere på måneden.
    Farveholdingen var meget lig din.har lavet to indlæg hvis du har lyst til at se billeder derfra.
    God aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette. Jeg har set dit indlæg fra din Englands tur, og nu måtte jeg lige kigge igen, og jeg kan godt se hvilke fotos, som du refererer til. Ikke alle planterne er de samme, men det sarte blå og det sølvgrå giver en vis effekt:-)

      Slet
  5. Skønt bed i lækre farver, der var du heldig ;o)
    Jeg tror ikke det er den sølvsnerle du viser, de får ikke den type blomster. Det ligner mere en helichrysum ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Man bliver da næsten også klogere hver dag. Nu kan jeg ikke længere huske hvad der stod på potten, men af en eller anden grund har jeg da været fuldstændig overbevist om det var en sølvsnerle. Nu har jeg googlet en del på Helichrysum petiolare, og der står nu ikke meget, men det ser ud til at den er flerårig, hvilket jeg har håbet på...så længe den bare kan overvintre frostfrit. Tak for det Heidi...ellers ville jeg stadig gå rundt og prale af min sølvsnerle:-)) Men det er nu ikke videre nemt at huske det nye navn

      Slet